09 Úno

ZIMA ČARUJE

V lednu dětem paní učitelky připravily celotýdenní projekt, ve kterém se děti mohly zúčastňovat různých aktivit. Činnosti je velmi bavily a určitě budou mít úspěch i když je zkusíte u vás doma.

Náš záměr se ubíral tímto směrem:

V polovině ledna nám příroda darovala spoustu sněhu, ledu a mrazu a tak jsem se rozhodla této nadílky využít a připravit formou týdenního projektu pro děti krásné dny plné pokusů, zkoumání, her, zábavy a radosti, které zima přináší.

V hlavní roli týdenního projektu budou tedy vystupovat především slova jako jsou: BARVY, POKUSY, ZKOUMÁNÍ, ZIMA, SNÍH A RADOST.

Konkretizovanými očekávanými výstupy zde jsou tyto:

Rozvoj hrubé a jemné motoriky, rozvoj koordinace celého těla, také koordinace ruka – oko.

Rozvoj porozumění výkladu jednotlivých úkolů, rozvoj vnímání vlastního těla, citu pro hudbu, rytmus.

Rozvoj tvořivosti, vynalézavosti, fantazie.

Rozvoj spolupráce při činnostech.

Nabízení činností, kterých výsledkem je upřímná radost dětí.

Rozvoj vztahu k životnímu prostředí.

            Zamýšlená nabídka činností:

  • Zmrzlý sněhulák v sáčku – Zip sáček, fixy, voda (děti namalují obličej sněhuláka na sáček, naplní vodou, zazipují a necháme vodu mrznout venku. Co se venku stane? Co se stane, když sáček nesprávně zavřeme? Zkoumáme různé možnosti výsledků.
  • Teploměr – zkoumání, jakým způsobem se můžeme dozvědět, zda je venku zima nebo teplo a povídáme si, jak tomu přizpůsobit oblečení.
  • Mouka a pěna na holení jako sníh na kreslení, modelína jako sníh na modelování – Rozvoj gfm dovedností formou kreslení do mouky v plechu a do pěny na holení, kterou si děti nastříkají na stoleček. Budeme zkoumat vlastnosti jednotlivých materiálů, užívat si kreslení různých formátů velikosti. Modelování kuliček, případně sněhuláka.
  • Děti budou seznámeny s některými druhy zvířat, které žijí v mrazu a chladu, s jejich životními podmínkami, větší děti si budou moci nakreslit tučňáka – gfm cvik tvar čísla 8, opisování tvaru se zaměřením na správný úchop a udržování linie tvaru.
  • Zkoumání tvarů sněhových vloček pod mikroskopem
  • Barvičky ve sněhu – děti budou mít možnost zapouštět barvy do sněhu a pozorovat chování barev a sněhu při činnosti, užívat si své kreativity.
  • Olaf – tupování houbičkami
  • Ledové ozdoby – děti budou mít možnost do kelímků různých tvarů naplněných vodou (nebo sněhem) vkládat barvy plus provázek na zavěšení, kelímky umístit na mrazivé místo a sledovat, jak barevná voda zamrzá, jak lze zámrz pak vyklopit a třeba zavěsit na vybrané místo venku pro radost oku. Postupně další dny mohou děti sledovat, zda mráz ozdobu udrží, či bude tepleji a ozdoba se rozpustí. Rozpouštění ozdoby budeme sledovat i v prostředí třídy, kde je teplo a zjišťovat, co se s ledem v teple děje.
  • Pohyb – děti se budou učit jednoduchým manévrem oblékat bundu, budeme rozvíjet motoriku a stabilitu „bruslením a lyžováním“ na koberci, zpívat a tančit při hudbě písně Hany Zagorové – Zima. Samozřejmě nesmí chybět skvělá zábava na sněhu, kterou děti vyvíjí individuálně či zprostředkovaně (například vyhledáváním vhodného kopce pro bobování, které děti nesmírně milují).
  • Rozumové aktivity – děti budou počítat, hledat a spojovat 2 stejně barevné ponožky a věšet je kolíčkem na prádelní šňůru, budou mít možnost přiřazovat barevné obrázky ke svým stínům. Děti budou trénovat přednes zimních básniček se zaměřením na správnou výslovnost slov.
  • Větší děti budou mít v nabídce možnost vyrobit si například v ranních nebo odpoledních hodinách sáňkaře z papíru.

Další fotografie se objeví na videu, které pro vás, děti i rodiče, opět pro velký úspěch plánujeme.

Přejeme krásnou zimu.